Skip to content

Kinesiskor turistar Syd-Korea för att få Plastikkirurgi

januari 18, 2015

Utdrag ur New York Times  Dec 23 2014.

SEOUL, Sydkorea Liu Liping och två college vänner från Kina turnerade nyligen till Seoul på en månads semester finansierad delvis av sina föräldrar. De såg sevärdheterna. De gickshopping.

En natt, besökte de tre unga kinesiska kvinnor den senaste hot spot’en: en plastikkirurgi klinik. Liu, 24, ville ha plastikkirurgi av sin käke och få den omstrukturerad för att efterlikna ett V-formad ansikte. Dr Kim TaeGyu Braun plastikkirurgi föreslog något mindre drastiskt.

Men titta! Jag har stor käke, jag behöver göra det,protesterade Liu . Det slutade med ett ingrepp där flera millimeter ben från hennes haka och kindben togs bort. Hennes vänner, Wu Haiyan, 26, och Jin Meilan, 25, funderade på näsplastik. Kosmetisk kirurgi, på uppgång i Sydkorea, är nu en måste-göra aktivitet för många kinesiska besökare. NeonLjusen slocknar aldrig i Gangnam-distriktet, där plastikkirurgiska kliniker kantar gatorna. Tecken på kinesiska lockar nya besökare. När de nya tilltänkta kunderna från Kina väl är inne, står översättare redo.

Att tillvarata möjligheterna att utnyttja det nya flödet av Kinas nyrika som reser utomlands, främjas av Sydkoreas regering till att  landet skall ses som en plats att shoppa, äta, bo och kanske ett nyp och en tuck / plastikkirurgi.

Och kineserna, främst kvinnor, besöker i drivor för plastikkirurgiska korrigeringar, från mindre, såsom dubbel ögonlocksplastik, till det mer extrema, såsom ansikts omstrukturering. Medan plastikkirurgi är vanligt i Kinaupplevs sydkoreanska sjukhus vara säkrare och mer hygieniska, om än dyrare.

”När kineserna kommer till shoppingbutikerna, tömmer de dem,” sade Kim SooJin, en representant den medicinska turism enheten den koreanska turistbyrån. ”Om vi kan förvandla dem till medicinska turister, så är de mer benägna att stanna längre. De kommer att äta ännu en måltid, shoppa ytterligare en sak och upptäcka mer av Syd-Korea.

Den sydkoreanska regeringen kommer att avsätta så mycket som $ 4.000.000 per år för att bidra till den medicinska turistnäringen, som domineras av plastikkirurgi. Det förväntar sig en miljon medicinska turister per år fram till 2020, en ökning med 500% jämfört med år 2013, där kinesiska resenärer representerar det största segmentet.

Researrangörerna säljer erbjudanden som inkluderar shopping, sightseeing och plastikkirurgi. Helt paket inkluderar till och med en limosin för att resa från hotellet till kliniken. Licensierade mäklare tar en beskärd del av de totala kirurgi kostnaderna, upp till 35 procent.

Medan priserna för turister varierar kraftigt, kan en grundläggande dubbel ögonlocksplastik kosta mer än $ 900. En medicinsk turist resa, med hotell och andra aktiviteter, kan springa iväg på runt $ 15.000. I allmänhet är det dyrare än i Kina.

Jag har sett dem komma in med säckar med pengar”, säger Dr Ro Youngwoo, en av grundarna till en sydkoreansk franchisekedja av kliniker som kallas Oracle Clinic.

Populärkulturen har ett inflytande. Koreanska tv-program och filmer är vilt framgångsrika i Kina. Patienterna tar ofta med tidnings urklipp till sina konsultationer.

”Vi ser mer självsäkerhet i kinesiska patienter än i koreanska patienter,” Dr Kim Eungsam, en plastikkirurg och direktör vid Hershe kliniken i Seoul. De vill se ut som vissa koreanska kändisar.”

Under sin resa, planerade Liu, Wu och Jin  att se sevärdheter som presenterades i deras koreanska favorit tv-show, ”My love from Star.” De köpte kläder som som bärs av seriens kvinnliga stjärna, Jeon Ji -hyun. Jin bad om samma näsa som en annan berömd koreansk skådespelare, Han Gain.

Sydkorea bygger på en tradition av kosmetisk kirurgi. En färsk studie av International Society of Aesthetic Plastic Surgery uppskattade att Sydkorea hade den högsta andelen av kosmetisk kirurgi per capita av alla länder i världen. Seoul TouchUp, en statligt godkänd medicinsk turism byrå, säger i sina marknadsföringsmaterial att koreanska kvinnor är utan tvekan mer objektifierade av sina manliga motsvarigheter än några andra kvinnor i världen.”

När det gäller reklam så är det väldigt mycket överdrivet”, säger Dr Cha Sangmyun, ordförande i Korean Association of Plastic Surgeons, och efterlyser strängare regler för branschen. ”Du ser reklamen överallt: tunnelbanor, på bussarna och även i  biografer.”

Det har också blivit en realistiskt råvara för kinesiska, särskilt för unga kvinnor som ser plastikkirurgi som ett sätt att förbättra sina personliga eller yrkesmässiga utsikter.

Jag gjorde det nu eftersom jag trodde det skulle vara svårare att göra senare”, sade Wang Yue, säger en lågmäld kvinna från Peking, dagar efter en dubbel ögonlock kirurgi, ett näs implantat och ansiktskonturering.

Wang, 24, sade att de flesta av hennes vänner har gjort någon form av plastikkirurgi ”eftersom vi vill vara vackrare.” Hon nämnde också fördelarna, liksom möjligheterna att tjäna mer pengar.

Dessutom tillade hon, jag tror jag ska se bättre ut i olika kläder.”

Vissa koreanska läkare uttrycker oro. Den flod av efterfrågan har gett upphov till ett antal olicensierade sjukhus, mäklare och okvalificerade läkare, enligt Dr Cha från plastikkirurgiska föreningen. Om det finns 10 plastikkirurger därute, så finns det ytterligare 100 som inte är kvalificerade”, sade han.

Och de ingrepp som många kinesiska turister söker är de som många gånger har den högsta andelen komplikationer. Vissa genomgår flera procedurer på en gång. Dr Kim Braun beskrev hur en nyligen patienten bokat en serie operationer radikal käkkirurgi, ansiktskonturering, näsoperation, dubbla ögonlock, fettsugning och fett transplantat.

En av de mest populära förfaranden är ansiktskonturering, som innebär att förändra formen på ansiktet genom slipning och avlägsnande av ben från kindpartiet, käken och hakan. Avancerad käkkirurgi är en mer radikal och populär version som kräver återinpassning av över- och underkäken.

Kinesiska patienter genomgår dessa smärtsamma operationer för att förändra sina ansikten till en mera V-form, vilket ger dem de mera eftertraktade fina dragen. Det är lika populära bland koreanska män och kvinnor.

Jag tror att det har gått helt överstyr”, säger Dr Walter Peters, professor i kirurgi vid University of Toronto. Radikal käkkirurgi i USA och Kanada, tillade han, kan ibland göras av kosmetiska skäl, men det är oftast gjort av missbildning-utvecklings eller posttraumatiska skäl.”

Ms. Jin har redan gjort sin näsa gjort en gång i Kina. Ju mer jag gör det, ju mer  intresserad blir jag av det”, sade hon.

Många vänner omkring mig har gått under kniven”, tillade hon. Eftersom mina vänner har blivit vackrare, så tror jag också att jag skall bli vackrare.”

SuHyun Lee bidrog rapportering.

 

Läs hela artikeln